A hidraulika szivattyúknak számos fajtája létezik a működési elvek alapján. A fogaskerekes szivattyú vagy fogaskerék szivattyú a legegyszerűbb felépítésű ebből adódóan nézzük át jellemzőit, előnyeit és hátrányait.

Előnyei: fajlagosan ez a legolcsóbb típus, emiatt a legelterjedtebb a hidraulikus szivattyú az iparban és lakossági felhasználásban is. Mérete és tömege is kicsi, könnyen kezelhető, könnyen beüzemelhető típus.
Működési elve egyszerű, a két fogaskerekek gördülésekor keletkező vákuum miatt a szívótérbe kerül a hidraulika olaj, ami utána átkerül a nyomótérbe. A fogaskerekes szivattyúnak kialakításából eredően jó a nyomásterhelhetősége.
Lehetséges hátránya, hogy a technikai paramétereik, teljesítményük állítási lehetőségei korlátozottak. Egy fordulat alatt egy bizonyos mennyiségű olajat szállít, ezt növelni vagy csökkenteni alapvetően a fordulatszám változtatásával tudjuk. Adott fordulaton az olaj szállítási mennyisége szinte állandó.
A nyomótérből az olaj vagy a nyomóágba kerül és munkát végez vagy ún. résolajként visszatér a tartályba.
Térfogatukat köbcentiben (ccm) szokás megadni, 3ccm-től indulnak, a fordulatszám segítségével kiszámítható a szállításuk is. Fojtószelep alkalmazásával a szállítási mennyiség adott fordulaton egy bizonyos mértékig csökkenthető.
A leggyakoribb típusok szállítási tartománya 1liter/perctől kb. 100liter/percig terjed. Mivel a működési tartományuk korlátozott, sokféle típus kifejlesztésére volt szükség, melyeket a legtöbb gyártó csoportosította, általában 1-es, 2-es, 3-as és 4-es építési típusokra.
Használatuk előrehaladtával elkerülhetetlen a fogaskerék szivattyúk kopása, amely nem korlátozódik csak a fogaskerekek kopására, hanem kiterjed az alumínium öntvényházra is. A kopásból eredő teljesítménycsökkenést ideig-óráig a fordulatszám növelésével tudjuk orvosolni, ez azonban a szivattyú még gyorsabb kopásához vezet. Az egyre növekvő mennyiségű résolaj pedig sokszorosára növelheti a szivattyún belül a résolaj normál üzemi nyomását.
Jelleggörbéjük lineáris.
Típusai: külső fogazású típusoknál egymással szemben forog a két fogaskerék, míg a belső fogazású szivattyúknál egy külső fogazású fogaskerék a belső fogakon gördül. Ez utóbbi a fejlettebb és költségesebb típus, előnye, hogy egyenletes teljesítményt ad le kis fordulaton is és működése halk.
Nyomása általában 200 bar alattiak, de vannak drágább típusok, ahol ez lehet magasabb is.

A fogaskerekes hidraulika szivattyúk hibái, javítása
A szivattyú folyik, nem nyom eléggé vagy hangos. Sokan keresnek meg azzal, hogy csak egy tömítést kell cserélni, mert folyik. Sajnos nem ez a helyzet! A megnövekedett belső nyomásra nem lesz tartós eredmény a kicserélt tömítésgarnitúra.
Szakszerűen nem javítható, a fogaskerekek cseréje nem oldja meg az öntvényház kopását, az illesztések nem lesznek optimálisak. Általánosságban igaz, hogy ha nem nyom eléggé vagy folyik, akkor ugyanarra a hibára gyanakodhatunk, vagyis a szivattyú kopott. Amikor fogaskerék szivattyúk javításával keresnek meg ügyfeleink, általában a jó minőségű és kedvező árú kiváltó szivattyúkkal tudunk megoldást biztosítani. Ha a szivattyú hangos, lehet, hogy levegőt szív, ezt érdemes ellenőrizni először. Nem győzzük elégszer felhívni a figyelmet a szűrők cseréjére. A szivattyúk kopásának jelentős része a szennyezett olajra vezethető vissza.
Cégünknél az eladó fogaskerék szivattyúk fogyasztói ára kb. 50 eFt-tól indul, a nagy többség 100-150 eFt körül van, az ettől drágábbak általában speciálisak, pl. belső fogazású, többszörös ikerszivattyúk, stb.
Fogaskerék szivattyúk beszerzése, megrendelése
Ha egy meghibásodott szivattyú helyett akar cserét, küldjön képet a szivattyú adattáblájáról. A gépgyártók általában nem maguk gyártják, hanem beszerzik a szivattyúkat, új adattáblával látják el, így sokszor nem könnyű beazonosítani az eredeti technikai szivattyút. Ráadásul ilyenkor ki vagyunk szolgáltatva a gépgyártó cég árazásának és szállítási határidejének is. Szerencsére az évek alatt felhalmozott gépkatalógusokból be tudjuk azonosítani a típust vagy leméretezzük és keresünk kiváltó szivattyút.
Ha fotót küld nekünk, legyen jól látható a felfogatás, a tengely kialakítása is.
A forgásirány általában nyíllal jelezve van a fém házon, vannak olyan típusok, melyek mindkét irányban működtethetőek.
Fogaskerék szivattyú típusok
Cégünk egyik erőssége, hogy sok beszállítóval dolgozunk, így elérhetőek számunkra a német, angol, francia, benelux, amerikai, kelet-európai, japán, dél-koreai építőipari és mezőgazdasági gépekhez csereszivattyúk.
Szivattyúgyártók szerint forgalmazunk eredeti BoschRexroth, Parker, Denison, Salami, Casappa, Sauer-Danfoss márkákat, illetve ezek helyett kiváltó szivattyúkat is. Kérjen tőlünk árajánlatot!
A fogaskerék szivattyúkat gyakran kombinálják 12/24V-os vagy 230V-on működtetett elektromos motorokkal és egy hidraulika olaj tartállyal, melyeket nálunk 12V-os fogaskerék szivattyúként, elektromos hidraulika szivattyúként keresnek. Ezek gyakorlatilag mini hidraulikus tápegységek, vagy kompakt tápegységek. Ilyenek vannak munkagépek felépítményein (pl.: platóbillentő) és az elektrohidraulikus autószervókban is.
